آیا گریه برای امام حسین موجب افسردگی نمیشود ؟
روان شناسان سه سطح گریه کردن را شناسایی کردهاند:
سطح اول زمینهای جسمی و فیزیولوژیکی دارد. آسیب دیدن عضوی از بدن همچون ضربهای که بهزانو میخورد، بیاختیار آه و ناله را بلند میکند و اشک و زاری را نمایان میسازد. این سنخ گریه همانند نالیدن و اشک ریختن نوزادان، در نخستین ماههای زندگی است. باآنکه کودکان بهتدریج از این سطح فراتر میروند و گریه آنان علتهای دیگری پیدا میکند اما همچنان عامل درد جسمی را تا همه عمر درروان ساختن دانههای اشک پابرجا و اثرگذار است.
در سطح دوم، هیجانات و عواطف، قافلهسالار کاروان اشک و آهاند. زبانه خشم و سرمای غم هر دو گریهآورند. نوجوانی که به ارزیابی دیگران اهمیت میدهد، میتواند درد برآمده از ضربهای را که به زانویش خورده است تحمل کند و آه و ناله سر ندهد، اما وقتی احساس کند غرورش پامال اهانتی رنجآور شده است، نمیتواند جلو سیلاب اشکهایش را بگیرد.
روی خاکی و نم چشم مرا خوار مدار
چرخ فیروزه طرب خانه از اینکهگل کرد
در این سطح، رنج یار، هجران محبوب و مرگ عزیز ما را سوگوار و داغدار میکند و ریزش بیامان اشکها، راز سربهمهر محبت را میگشاید و دلدادگی ما را به عالم و آدم نشان میدهد.
میگریم و مرادم از این چشم اشکبار
تخم محبت است که در دل بکارمت
در سطح سوم، هیجانهای عمیقتر انسان، اندوه ساز، سوز انگیز و گریهآورند. اینجا عشق… عشق فراتر از عقل جزئینگر، سلسلهجنبان است.
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی
عشق داند که در این دایره سرگرداناند
جفری کاتلر در زبان اشکها از پژوهشهایی یاد میکند که بر روی مواد تشکیلدهنده اشکهای گوناگون صورت گرفته است. او مینویسد: شیمیِ اشک افسردگی با شیمیِ اشک شوق متفاوت است در اولی موادی سمی یافت شده است و در دومی اجزائی آرامشبخش.
برای سنجش محتوای اشکهای سطح سوم، یعنی سطح عشق و انسانیت، به دلیل دشواریاب بودن آن، کاری صورت نگرفته است. گریههای ما برای امام حسین (ع) ویاران فداکارش چه نوع گریهای است؟
انتظار میرود گریه مسلمان دینباور و آزاده و ظلمستیز، در عزای سالار شهیدان، هم نشانی از محبت پاک او به ارزشهای سترگ انسانی باشد و هم عامل حرکت آفرینی برای نزدیک شدن به کانون محبت و معرفت الهی.
اینکه رسول گرامی اسلام، به دختر بزرگوارش فرموده است: “هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصائب حسین (ع) گریه کند. چنین کسی در روز قیامت خندان و شادان از نعمتهای بهشتی است.”
و اینکه سید بن طاووس، از قول همان رسول والاییها یادآورمان کرده است: “کسی که خود در مصیبت ما گریه کند و دیگران را هرچند اندک گریان سازد، بهشت را برایش ضمانت میکنیم."، به این خاطر است که فرد عزادار نخست از طریق گریه کردن، دوستدار و مهرورز آن مظهر پاکیها میشود و سپس با گرما و نیروی محبت در مسیر فضیلتهای انسانی گام برمیدارد و این همان تبیینی است که امام رضا (ع) در روز اول محرم به یکی از یارانش کرده است:” اگر خوش داری تا با ما در درجات عالی بهشت باشی، برای حزن ما محزون باش و برای شادی ما شاد، و بر تو باد دوستی و پیروی از ما، چراکه هرگاه شخص سنگریزهای را هم دوست بدارد، خداوند او را با آن محشور گرداند.”
معلوم است گریهای با چنین سرچشمههای زلال و سوگیریهای روش دیگر خواستگاهی از درد جسمانی و یا از افسردگی روانی ندارد.
دکتر محمود گلزاریروانشناس و استاد دانشگاه