دعاهای صحیفه سجّادیه، شیوهای در بیان معارف دینی
دعاهای صحیفه سجّادیه، شیوهای در بیان معارف دینی
طرح دوم دعا بود. امام سجاد میدید خلیفه وارد شد، همه میگفتند: برپا. عجب! این جنایتکار وارد شده و همه هم به احترامش بلند شدند. صحنه را که میدید دعا میخواند. لا به لای دعا میگفت: مردم غلط کردی برپا! خدایا اگر زینالعابدین بخاطر ظالمین بلند شده احترام کرده ببخشد. اگر زینالعابدین دوات ظالمی را جوهر ریخته ببخشیم. اگر زین العابدین در صورت ظالمی خندید، ببخشیم. اگر زین العابدین به ظالمی دعا کرده ببخشیم. یعنی به مردم میگفت: کار شما اشتباه است. اینها مهم است. راههای مختلفی انبیای ما داشتند.
شما نگاه کن کار ویژه برای برنامه ویژه، شما در نماز عید فطر پنج مرتبه میگویید: «و اهل الجود والجبروت» پنج بار میگوییم: بده بیاید. چرا؟ برای اینکه سی روز گرسنگی خوردم. قربانی کردم. عید قربان گوسفند دادم. پول دادم. عید فطر جان دادم. روزه گرفتم. حالا میگوید: بده بیاید. اما نماز آیات که زلزله و رعد و برق است، هی میگوید: نماز آیات چطور است؟ «غیر المغضوب علیهم» بعد میگوییم: «غیر المغضوب علیهم و الضالین» بعد میگوییم: «بسم الله الرحمن الرحیم»، «سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله» «قل هو الله احد» رکوع میرویم. «الله الصمد» رکوع میرویم. چرا؟ زلزله و رعد و برق و خورشید گرفتن و ماه گرفتن از حوادث قیامت است. وحشت دارد. رعد و برقی که آدم بترسد، خورشید گرفتن برای قیامت است. «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَت» (تکویر/1) ماه گرفتن برای قیامت است. چون حوادث وحشت آور است و ترس درونش است، ترس اینطور میکند. آنجایی که میخواهی جایزه بگیری، اینطور میکند. یعنی نماز فطر چون میخواهیم جایزه بگیریم، دست بالا میآید. در نماز آیات چون وحشت زده هستیم کمر خم میشود چون میترسیم. اینها فرمول دارد.
ما 350 رقم نماز داریم. بعضی از نمازهای توسل است. ولی در توسل عین توحید است. بالاترین شخصیتی که با آن متوسل میشویم حضرت مهدی است. از بهترین جاها مسجد جمکران است. مسجد جمکران میرویم دو رکعت نماز امام زمان بخوانیم، توسل به امام زمان میکنیم. در توسل به امام زمان صد بار میگوید، باید بگویی: «ایاک نعبد و ایاک نستعین» فقط بنده تو، فقط از تو کمک میخواهم. این توحید است. یعنی توسل ما عین توحید است.
این وهابیها متوجه نیستند. میگویند: شما متوسل میشوید مشرک هستید. باید یا الله بگویید. میگوییم: بابا یا صاحب الزمان ما هم یا الله است. چون در مسجد جمکران که متوسل به حضرت مهدی میشویم صد بار «ایاک نعبد» میگوییم. یعنی در توسل ما هم توحید است. کارهای خاصی را میتوانیم انجام بدهیم که امام سجاد کرد.
جوانها یادتان نمیآید. امام برای اینکه به شاه سیلی بزند، کارهای خاصی انجام میداد. مدیریت او مدیریت بحران بود. یازدهم محرم سخنرانی کرد، سخنرانی امام زین العابدین در کوفه و شام، همه ابتکار بود. کوفه چه بیانی داشت و شام چه بیانی داشت؟ این زنهایی که هنرمند هستند از پوست پرتقال مربا درست میکنند. امام زین العابدین از آخوند درباری که روی منبر ستایش یزید را میکرد، این آخوند جای او منبر رفت، یک سخنرانی کرد و در جمعیت هم گفت: تو برای رضای یزید غضب خدا را خریدی و متوجه نبودی چه کردی؟ اینکه انسان بفهمد چه باید بکند.
در قرآن داریم «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون» (ذاریات/18) سحر برای استغفار است. وقتهای دیگر هم آدم استغفار بگوید خوب است. اما کار ویژه وقت ویژه میخواهد. یکبار حضرت امیر در جبهه فرمود: «و الله لاقتلن معاویه» به خدا معاویه را میکشم. بعد یواش گفت: انشاءالله! یک نفر کنار حضرت گفت: آقا ببخشید چرا انشاءالله را یواش گفتی؟ گفت: من فرمانده نظامی هستم، وقتی میگویم: معاویه را میکشم نباید بگویم: شد شد، نشد، نشد! انشاءالله که میکشیم. من باید طوری حرف بزنم که رزمندهها جگر پیدا کنند. منتهی من نمیدانم مقدر خدا هست من بتوانم بکشم یا نتوانم. ولذا انشاءالله را یواش میگویم. یعنی کشتن باید با فریاد باشد. انشاءالله را باید یواش گفت. چون او یک کد دیگر دارد. خدا در قرآن به پیغمبر میگوید: موسی، «اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى»(طه/43) موسی و هارون نزد فرعون بروید. «لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى» (طه/44) شاید او تحت تأثیر قرار بگیرد. یک سؤال دارم. خدایا تو میدانی فرعون تحت تأثیر قرار نمیگیرد. فرعون متذکر نمیشود. پس چرا به موسی کیش کیش میکنی جلو برو، شاید… حضرت فرمود: خدا مخصوصاً میگوید: شاید تا موسی دلگرم شود. اما به موسی بگوید: شاید شد شاید نشد، دیگر پای موسی پیش نمیرود. وقتی یک کسی را مأموریت میفرستی، باید شارژش کرد. باید داغش کرد. اعزام که میکنی باید… این «لَعلَّهُ» خدا میداند این فایده ندارد. اما در چه زمانی چه کاری کنیم؟