زائران کربلا 2
عطیه نقل میکند: «من و جابر به قصد زیارت قبر حسین بن علی بیرون آمدیم. زمانی که به کربلا رسیدیم، جابر نزدیک ساحل فرات شد. غسل کرد و یک ردا و یک ازار پوشید؛ سپس کیسهای را باز کرد که در آن سعد بود و آن را به بدن خود زد و خود را با آن خوشبو کرد. هر قدم که برمیداشت، ذکر خدای متعال را میگفت؛ تا اینکه به قبر مطهر حضرت نزدیک شد… پس خود را روی قبر انداخت، در حالی که از هوش رفت. من به روی او آب ریختم تا بههوش آمد. سه مرتبه صدا زد یا حسین… آیا دوست جواب دوست را نمی دهد؟… چگونه جواب بدهی در حالی که رگهای خونین تو در بالای شانهات نمایان شده و بین بدن و سر مقدس تو جدایی افتاده است؟ من شهادت میدهم تو فرزند خاتم پیامبران و فرزند آقای مؤمنان و فرزند همقسم تقوا و سلالۀ هدایت و خامس اصحاب کسا و پسر آقای پاکیزگان و فرزند سرور زنان هستی. چرا چنین نباشی؟ در حالی که دست آقا و سرور پیامبران به تو غذا داده، در دامن پرهیزکاران تربیت یافتهای، از دستان ایمان شیر خوردی و با اسلام سیراب شدی…. پس سلام خدا و خشنودی او بر تو باد. شهادت میدهم که تو از دنیا درگذشتی، همانگونه که برادرت یحیی بن زکریا درگذشت و به فیض شهادت رسید.
سپس گفت: سلام بر شما ارواحی که در راه حسین (ع) فدا شدید. شهادت میدهم شما نماز را به پا داشتید، زکات را پرداختید، امر به معروف و نهی از منکر نمودید، با ملحدان جهاد کردید و خدا را آن قدر عبادت کردید تا به مرحلۀ یقین رسیدید. قسم به کسی که حضرت محمد (ص) را به نبوّت و حق مبعوث کرد، ما در آنچه شما وارد شدید و عمل کردید، شریک هستیم.
گفتم: ما چگونه در ثواب آنها شریک هستیم، در حالی که ما نه به وادی فرود آمدیم، نه از کوهی بالا رفتیم و نه شمشیر زدیم، ولی این گروه میان سر و بدنهایشان جدایی افتاده و فرزندانشان یتیم و همسرانشان بیوه گشتهاند؟
جابر گفت از حبیب خود رسول خدا شنیدم که فرمود: اگر کسی گروهی را دوست داشته باشد، با آن گروه محشور خواهد شد و کسی که کار گروهی را دوست بدارد، با آنان در کار آنان شریک خواهد شد. قسم به آن کس که محمد (ص) را به پیامبری مبعوث کرد، نیّت من و نیّت یاران بر آن چیزی است که امام حسین (ع) و اصحاب او بر آن گذشته و رفتهاند.»[8]
5. کاروان اسرای اهلبیت: بنابر اقوال مشهور و نظر اکثریت علمای شیعه، کاروان اسرا در اولین اربعین شهدای کربلا به آنجا رسیدند و به زیارت و اقامۀ عزا بر شهدا پرداختهاند و به نقل سیدبن طاووس با جابر و عطیه هم ملاقات داشتهاند؛[9] لذا اهلبیت نیز به همراه جابر و عطیه اولین گروه زیارتکنندۀ حضرت هستند؛ اما آنچه برمیآید این است که جابر و عطیه قبل از ایشان رسیده بودند.
6. توابین: گروه توبه کنندگانی بودند به رهبری سلیمان بن صرد که از یاری نکردن امام پشیمان شده بودند. آنها به خونخواهی شهدای کربلا برخواستند تا با نثار خون خود، عمل گذشته را جبران کنند.
سپاه توابین وقتی به کربلا رسیدند، از اسبها پیاده شدند و خود را به قبر حسین (ع) رساندند و به شدت گریستند. برخی از شیعیان، خود را از اسب به زمین میانداختند و ناله میزدند و شیون و زاری میکردند. آنها از اینکه امام حسین (ع) را درکربلا یاری نکرده بودند، پشیمان بودند. یک شبانه روز در کنار قبر امام حسین (ع) گریه و زاری و از بی وفایی خود توبه کردند. آنها با روح آن حضرت پیمان بستند که تا آخرین قطرۀ خون، با قاتلان آن حضرت جهاد کنند. تمام شیعیان قبل از خروج از کربلا، بر سر قبر امام حسین (ع) گرد میآمدند و بر او رحمت میفرستادند. گفته شده ازدحامی که در کنار قبر آن حضرت به وجود آمده بود، بیشتر از ازدحام بر حجرالاسود بود.
7. مختار: با اینکه نقلی مبنی بر زیارت مختار از مزار حسینی و نحوۀ آن پیدا نشد، اما قول مشهوری دربارۀ اینکه اولین بقعه بر مرقد حضرت به دستور ایشان بنا شده وجود دارد. با توجه به این نکته و سایر قراین از حب و معرفت ایشان به امام، مختار نیز در گروه اولین زائران امام حسین (ع) قرار میگیرد.
مسئلۀ زیارت امام حسین (ع) در فضایی که زمزمههایی دربارۀ حقانیت طرفین این مصاف در اذهان و افواه مردم جریان داشت، امر مهمی بود که میتوانست پایههای حکومتی یزید و یزیدیان را سست کند. اولین زیارت کنندگان در شرایط سخت ممنوعیتها و التهابات سیاسی و عقیدتی، خصوصا دوران بنیامیه، این مهم را به عنوان سنتی پایدار تا به امروز از خود برجای گذاشتند و در جهت تحقق اثبات حقانیت و زنده داشتن این واقعه سهم بهسزایی داشتند.