كار مانع نماز، در رديف كارهاي پليد
كار مانع نماز، در رديف كارهاي پليد
ببينيد آقا! شراب خيلي ضرر دارد، براي چشم، براي اعصاب، براي نسل، براي دستگاه گوارش، ضررهاي شراب بسيار است، اما قرآن نميگويد شراب اين ضررها را دارد، براي چشم و براي معدهات… ميگويد: تو را از نماز باز ميدارد. حالا اگر يك بازاري صداي اذان شنيد، مشغول فروش طلا، قالي، پارچه، ميوه… خيابان و بازاري كه صداي «قد قامت الصلاة» را ميشنوند، و اين كاسبي باعث ميشود كه به مسجد نروند، اين كاسبي هم مثل شراب است. حرف مهمي ميزنم.
توجه كنيد! يك بار ديگر ميگويم. چون حرف مهم است. از نظر فقهي نميگويم. از نظر قرآني ميگويم. قرآن ميگويد: شراب شما را از نماز باز ميدارد. «وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ»، «الصَّلاةِ» يعني نماز! شراب شما را از نماز باز ميدارد، حالا اگر خياطي، حالا اگر مدير كل، اگر وكيلي، وزيري، استانداري، معلمي، استاد دانشگاهي، اگر من منبري، اذان ميگويند، روي منبر هستم. هر كاري كه ما را از نماز باز دارد مثل شراب است. نه از نظر فقهي، تكرار ميكنم. از نظر فقهي نميگويم كه بگوييد: مراجع يك چنين دستوري ندادهاند. از نظر فقهي حرف نميزنم، از نظر قرآني حرف ميزنم. قرآن ميگويد: شراب نخوريد براي اينكه «وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ»، اگر كلاسي وقت اذان باز باشد، هر مؤسسهاي، شركتي، كارخانهاي، وقت نماز مشغول كارش باشد، اين كار اگر او را از نماز باز بدارد، او هم حال و هواي شراب را دارد. ظهر تعطيل كنيد. چه اشكالي دارد كه ده دقيقه تعطيل كنيد؟ هيچ طوري نميشود. امام (رضوان الله تعالي عليه) ميرود مكه كتاب بخرد، تا ميخواهد پول بدهد، صداي اذان بلند ميشود، كتابفروش پول را نميگيرد و ميگويد: اذان! ميگويد: آقا پول را بگير! ميگويد: نه نه نه! اذان! اين كتابفروش نيم قرن در مغز امام اثر گذاشت، خود امام اين را فرمود. چه اشكالي دارد، مادري در حال ظرف شستن است، صداي اذان را كه شنيد، شير را ببندد، نماز بخواند و بعد مابقي ظرفها را بشويد. بچهاش ياد ميگيرد و اين طوري تربيت ميشود. تربيت به همين رفتارهاست. كلاس و درس اخلاق و اينها…
خيليها ميآيند نزد من، خيلي! همين ديروز باز يك جوان آمده بود. آقا ما دلمان ميخواهد به خدا برسيم، من يك راه عرفاني ميخواهم… گفتم: ببين! تو را به خدا راه عرفاني نميخواهد بروي، هر چه واجب است انجام بده، هر چه هم حرام است ترك كن، به خدا ميرسي! باقي كارها را هم به ما امر نكردهاند كه انجام دهيم. واجبات را انجام بدهيم… خدا آيت الله العظماي بهجت را رحمت كند. ميرفتند و ميگفتند ما ميخواهيم يك راه معنوي پيدا كنيم. ايشان نگاه ميكرد و ميگفت: واجباتت را انجام بده، از حرام هم دوري كن، راه معنوي همين است. ما گاهي وقتها مرتب… مثلاً ميخواهيم عشق خودمان را به امام حسين(ع) اظهار كنيم، مثلاً فكر ميكنيم اگر بگوييم من مجنون حسين(ع) هستم، من ديوانهي حسين(ع) هستم، من سگ حسين(ع) هستم، امام حسين(ع) نه مجنون و نه ديوانه و نه سگ ميخواهد. امام حسين(ع) گفته است: «هيهات منا الذلّه» من زير بار ذلت نرفتم، تو هم هيچ كاري را كه ذلت در آن است دنبال نكن! در خط خودت! امام حسين(ع) مريد ميخواهد.
يعني امام حسين(ع) ميخواهد كسي خطش را برود، نه سگ ميخواهد، نه ديوانه ميخواهد. من ديدم يك كسي وارد حرم شد، مثل گربه راه ميرفت، اين مثلاً فكر ميكند خيلي عرفانش گل كرده است، بابا ببين! بلند شو! خود امام صادق(ع) وقتي كربلا ميآمد، چطور كربلا ميآمد؟ ما گاهي وقتها اصلاً چون تربيتمان تربيت مكتبي نيست، تربيتمان همراه با سليقهها و انحرافها است، يك دكاندارهاي حقهبازي هم پيدا شدهاند، الله اكبر! خوب او ميبيند كه مردم ساده هستند، خوب اگر مردم ساده هستند چرا استفاده نكنيم؟ نشسته و ميگويد: من با امام زمان(عج) يك روابطي دارم، ميگويند: آقا! دست آقا را ميبوسند و ميگويند: ميشود شما با امام زمان(عج) يك رابطهاي پيدا كني و ببيني راجع به ما چه ميگويد؟ ايشان سرش را چنين ميكند! آقا فرمودند: شما اين كارها را انجام بده! تو غلط كردي! باسمه تعالي غلط كردي! اين فكر ميكند امام زمان(عج) پول جيبش است كه يك كمي نگاهش كند، پيام بگيرد. بازي است.
چون وقتي مردم ما ساده شدند كسي… خوب آدم چه بگويد؟ تربيت ديني «كتابَ الله و عِترَتي» قرآن را بايد در نظر گرفت. آمده ميگويد: آقا شما شعر فلاني را قبول نداري؟ ميگويم: نه كه قبول ندارم. ميداني او چه كسي است؟ باسمه تعالي هر كس ميخواهد باشد، من شعر را با قرآن تطبيق ميكنم، اين قدر شعراي درجهي يك ما شعرهايي گفتهاند كه ضد قرآن است، اين قدر شعراي درجهي يك ما شعرهايي گفتهاند كه ضد روايت است، آنها را قبول نداريم. هر چه كه طبق روايت بود، قبول داريم. ما شعرا را كه از امام صادق(ع) بيشتر قبول نداريم. امام صادق(ع) فرمود: اگر يك حديثي از امام صادق شنيديد، با قرآن تطبيق بدهيد اگر طبق قرآن بود، عمل كنيد. اگر ضد قرآن بود، حديث امام صادق(ع) را هم به ديوار بزن! شاعر كه ديگر هيچ! «كتاب الله و اهل بيتي» ملاك داريم. تكرار ميكنم. كساني كه صداي اذان را بشنوند، سرگرم تجارت و تحصيل و مديريت و سياست و مجلس و كميسيون و جلسه و… كساني كه صداي اذان را بشنوند و دست از كار نكشند، آن كارشان شبيه شراب است. از نظر فقهي نميگويم ولي از نظر قرآني ميگويم.
خوب! احتكار لقمهي حرام است. حديث عجيبي است! پيغمبر فرمود: من دزد را ببينم خوشحالترم تا اينكه محتكر را ببينم! نگاهم به دزد بخورد خوشحالترم، از اينكه نگاهم بخورد به كسي كه دزد نيست، اما جنسي كه مورد نياز است انبار كرده است، كه مردم به آن محتاج شوند و گران بفروشد. خيلي حديث تندي است. حديث خيلي محتكر را تحقير ميكند. براي محتكر حديث بد است. حديث كه خوب است. براي محتكر بد است. تمام معاملاتي كه به ضرر اجتماع است، حرام است. تمام شد و رفت! ربا حرام است. خيليها راحت ربا ميگيرند. ميگويد: آقا ده ميليون دادهام، ماهي اينقدر بده! آقا حرام است، حرام، حرام، حرام! ربا مثل زناي با مادر است. حديث داريم رزق همه به حلال اندازهگيري شده است، چرا شما به سراغ حرام ميرويد؟ يك حديث و دو حديث نداريم. حديثهايي هست كه رزق هر كسي به حلال اندازهگيري شده است، كساني كه به سراغ حرام ميروند، خدا از حلال كمشان ميگذارد. پسر و دختر هم همينطور هستند، براي پسر و دختر خدا راه حلال تعيين كرده است، افرادي هستند كه عجله ميكنند، به سراغ حرام ميروند، آن وقت كار حلالشان تاب برميدارد. اگر اين حرام انجام نميداد، شايد ازدواجش زودتر ميشد. دنبال حرام ميرود، كارش تاب ميخورد. اينها را روايت داريم. خوب!