شبهات عاشورایی
تحریف چه اقسامی دارد؟ و حادثه عاشورا کدام یک از این اقسام را دارا میباشد؟
پاسخ:
تحریف یا لفظى است و یا معنوى.
تحریف لفظى این است که ظاهر یک چیز را عوض کنند. مثلًا شخصى سخنى به شما گفته است، شما یک چیزى از گفتة او کم کنید، یا یک چیزى روى گفتة او بگذارید و یا جملههاى او را پس و پیش کنید که معنىاش فرق کند. بالاخره در ظاهر و در لفظ سخن او تصرّف کنید این را مىگویند «تحریف لفظى».
اما تحریف معنوى این است که شما در لفظ تصرّف نمىکنید، لفظ همین است که هست، ولى این لفظ را طورى مىشود معنى کرد که همان معنى صاف و راست و مستقیم آن است، مقصود گوینده هم همین بوده است و طور دیگرى نیز مىتوان معنى کرد که خلاف مقصد و مقصود گوینده است. وقتى که مىخواهید این کلام را براى او شرح بدهید آن را طورى معنى مىکنید که مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصد اصلى گوینده. این را مىگویند «تحریف معنوى».
و حادثه عاشورا هم دچار تحریفهاى لفظى است و هم دچار تحریفهاى معنوى، هر دو و باز تحریفهایى که مىشود، گاهى لااقل هماهنگى با اصل مطلب دارد، ولى گاهى تحریف نه تنها کوچکترین هماهنگى ندارد بلکه قضیه را مسخ و بکلى واژگون مىکند، به شکلى در مىآورد که به صورت ضد خودش در مىآید. تحریفهایى که به دست ما مردم در این حادثه صورت گرفته است، همه در جهت پایین آوردن و مسخ کردن قضیه بوده است، در جهت بىخاصیت کردن و بىاثر کردن قضیه بوده است و در این امر، هم گویندگان و علماى امت تقصیر داشتهاند و هم مردم.
مجموعه آثار شهید مطهرى ج 17 حماسه حسینى، شهید مطهرى
به نقل از سایت تبیان
موضوعات مرتبط: شبهات امام حسین(ع)، شبهات محرم
انعکاس شهادت امام حسین علیه السلام در جامعه اسلامی