یزیدبن مسعود نهشلی جامانده از کربلا
یزیدبن مسعود نهشلی" یکی از بزرگان بصره بود که بعد از دریافت نامه امام (ع)، قبایل بنی تمیم، بنی حنظله و بنی سعد را گرد یکدیگر جمع کرد و سخنانی در جمع آنها گفت و معاویه و پسرش یزید را نکوهش کرد و حسین بن علی (ع) را...بخش تاریخ و سیره معصومین تبیانمیزید بن… بیشتر »
نظر دهید »
حضرت زینب (س)اسطوره تمدن
وز مرادی کارشناس ارشد جامعه شناسی دین از دانشگاه آمستردام و دکتری جامعه شناسی دین از دانشگاه تیلبوخ هلند دارد. او در نشستی در انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران به تحلیلی نوین از رفتار زینب (س) بعد از واقعه عاشورا، به مثابه الگوی یک زن مسلمانِ متمدن… بیشتر »
کوهی از صبر در عاشورا
رگز نمی پوسد و از یاد نمی رود.سید محمد حسن لواسانی - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیانلیکی از یاران امام سجاد علیه السلام می گوید: بعد از عاشورا، روزی امام سجاد علیه السلام مرا دید و فرمود: «شنیده ام که گاهی قبر اباعبدالله را زیارت می کنی.» گفتم: «بلی، همی… بیشتر »
فریادی که خنده از لبان یزید برد
تاریخ یزید را دیده که بى پاسخ چشم به اطراف گردانده. دست هایش را دیده و صورتش را که رنگ خون بوده. دست زینب(س) را دیده که بالا رفته و یاد روز فتح مکه را براى یزید تازه کرده.بخش تاریخ و سیره معصومین تبیانمتاریخ به ستونى تکیه داده و زینب(س) را دیده که دست ب… بیشتر »
آموزش نظم به کودکان نوپا
اید به نظم و انضباط به عنوان بخشی از آموزش نگاه کرد نه شکلی از تنبیه کردن. فرزند شما باید یاد بگیرد چگونه با دیگران همراه شود و در امان بماند. او دانشآموز مشتاقی است اما مهمترین درسها (مانند سهیم شدن با دیگران، صبر،همکاری و احتیاط) چند سالی زمان می… بیشتر »
وهابیت زادگاه و مروج تفکر تکفیری است
آیت الله ناصر مکارم شیرازی اظهار داشت : ریشه مجموعه موفقیت ها در نظام اسلامی تمسک به دین حنیف اسلام و تحقق احکام الهی در این سرزمین است.وی با اشاره به تهدید تروریسم تکفیری برای جهان اسلام و مجموعه بشریت، ضرورت توجه به ریشه های تکفیر را مورد تاکید قرار… بیشتر »
درمان اخلاقی
رمان اخلاقىدر خطبه 234 پس از اشاره به پارهاى از اخلاق رذیله از قبیل سرکشى، ظلم و کبر مىفرماید:«و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات تسکینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوب… بیشتر »
شب مردان خدا
شب مردان خدااز دیدگاه نهج البلاغه دنیاى عبادت، دنیاى دیگرى است. دنیاى عبادت آکنده از لذت است، لذتى که با لذت دنیاى سه بُعدى مادى قابل مقایسه نیست. دنیاى عبادت پر از جوشش و جنبش و سیر و سفر است، اما سیر و سفرى که «به مصر و عراق و شام» و یا هر شهر دیگر… بیشتر »